App voor Stichting IBAN Service NL met nul fouten in 8 miljard verwerkingen

Mogelijk weet u het nog: in 2015 moesten we met het hele land over zijn op IBAN, een nieuwe manier van noteren die zou bijdragen aan de harmonisatie van het euro-betalingsverkeer binnen Europa. Die overgang heeft nogal wat voeten in aarde gehad. Voor particulieren, maar zeker ook voor bedrijven en instellingen. Ons team heeft bijgedragen aan een soepele overgang naar de nieuwe situatie, middels een speciaal gebouwde IBAN-BIC service in de vorm van een app.

Over de klant

De klant voor dit project was Stichting IBAN Service NL, een stichting die de Betaalvereniging Nederland en daarmee de banken in Nederland vertegenwoordigt. De Stichting was in het leven geroepen om de nationale overgang naar een nieuw systeem van bankrekeningnummers te ondersteunen. Waar het sinds 2006 al verplicht was om het inmiddels bekende ‘IBAN-nummer’ te noteren bij grensoverschrijdend Europees betalingsverkeer, werd dat vanaf 2007 ook verplicht voor binnenlands betalingsverkeer. Daarom bundelden de Betaalvereniging en de Nederlandse banken tijdelijk hun krachten in deze stichting.

 

Uitdaging

De meeste lezers zullen het zich nog herinneren: de overgang naar de het hierboven genoemde IBAN-nummer voor betalingsverkeer. In februari 2014 ging de nieuwe SEPA-wetgeving in. SEPA (de Single Euro Payments Area) is het initiatief van de Europese Unie en gezamenlijke Europese banken tot harmonisatie van het euro-betalingsverkeer binnen Europa. In het kader van de nieuwe wet- en regelgeving werd het International Bank Account Number (IBAN) ingevoerd, een internationaal overeengekomen wijze van het noteren van bankrekeningen. Met een IBAN-nummer verdween het verschil tussen een internationale en binnenlandse betaling. Het nieuwe systeem werd ingevoerd om internationale betalingen sneller en met minder fouten te laten verlopen en identificatie van het juiste bankrekeningnummer eenvoudiger te maken.

De nieuwe wetgeving had nogal wat gevolgen voor bedrijven en consumenten. Alle systemen en administratie waren natuurlijk gebaseerd op de oude notatie. Alles technisch en praktisch gereed maken voor de registratie van IBAN-nummers zou een grote tijdsinvestering vergen. En mogelijk voor verwarring zorgen in het begin, zeker onder consumenten. Om bedrijven en consumenten tegemoet te komen, wilde Stichting IBAN Service NL een dienst aanbieden die de overgang naar het IBAN-systeem zou vergemakkelijken.

 

Oplossing

De IBAN-BIC service hebben we gerealiseerd in de vorm van een applicatie, die beschikbaar was via het web (www.ibanbicservice.nl) en via een app uit de app store. Dit hebben we gedaan in samenwerking met Experian, een internationaal bedrijf dat gespecialiseerd is in leveren van data en analytische instrumenten op het vlak van onder meer kredietrisico en kredietwaardigheid.

De twee doelgroepen voor de nieuwe app waren heel verschillend. Enerzijds waren er de consumenten, die vooral gericht waren op het simpelweg omnummeren van een oud bankrekeningnummer naar het juiste IBAN nummer. Liefst via de mobiele telefoon, op een goed ogende app.

 

Anderzijds waren er de instellingen en bedrijven, die complexere eisen hadden voor de app. Deze doelgroep benaderde de app vaker vanaf een browser op de desktop of laptop. En het moest voor hen mogelijk zijn om een bestand met een grote hoeveelheid data aan te leveren, en deze automatisch door de app te laten verrijken. Zodat er een hele bulk aan nummers in één moeite door konden worden omgezet op de juiste manier.

We zijn erin geslaagd om de gewenste functionaliteit voor deze twee doelgroepen toe te voegen. Voor bedrijven en instellingen werd het mogelijk om een databestand aan te leveren, dat vervolgens door de nieuwe app werd verrijkt met de juiste IBAN-BIC nummers. De dag erna kon het verrijkte bestand worden gedownload, en vlot in de eigen systemen verwerkt worden.

Voor beide doelgroepen gold dat veiligheid en betrouwbaarheid van het systeem enorm belangrijk waren. Het mocht absoluut niet mogelijk zijn een omnummering te manipuleren, waardoor een betaling naar de verkeerde rekening plaats zou vinden. Door het hele analyse- en ontwikkelproces zijn er dan ook maximale maatregelen getroffen voor informatiebeveiliging en integriteitscontroles van de verwerkte data.

 

Resultaat

Het resultaat van onze inspanningen was: een service die acht jaar heeft gedraaid, zonder enig incident. Meer dan acht miljard rekeningnummers zijn omgenummerd, zodat er één fout in is geconstateerd.

Dankzij veranderde omstandigheden kon de IBAN-BIC service per 1 april 2015 ‘uit’ worden gezet voor het publiek. Na acht jaar trouwe dienst, was de maatschappij klaar voor een wereld met uitsluitend IBAN. Als Nxtapps kijken we nog steeds met veel plezier en trots terug op dit impactrijke project.

 

MEER WETEN OVER DEZE CASE?

Nxtapps | Rohald Boer - Business Line Manager

Neem contact op met Rohald Boer
  06 53 11 62 96  |    rohald.boer@nxtapps.nl

Stel ons een vraag

Development

Frontend development
Backend development
iOS development
Android development
Hosting
Security by Design

 

Design

UX design
Functional design
Responsive design
Banner design

 

Tools

Microsoft .Net
Load- and capacity testing
Globalscape EFT file exchage

 

Collaboration

Prince2 Project management
Test integrations met Experian UK (Nottingham)