Applicatie van Nxtapps maakt wijzigingen in het complexe NS-netwerk sneller en veiliger

"Opstellen van een connectiviteitsplan maar liefst vijf keer sneller dankzij de door Nxtapps ontwikkelde applicatie"
Motiv en Nxtapps werken al jaren samen met de Nederlandse Spoorwegen. Voor dit project lag de focus op het optimaliseren van de processen rondom het maken van een connectiviteitsplan. Een dankbare klus, die zorgde voor meer efficiëntie binnen de NS, en binnen het klantenteam van Motiv.

OVER DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN

De Nederlandse Spoorwegen (NS) behoeven weinig introductie. Als doel stelt de organisatie zichzelf: het mogelijk maken voor mensen om snel, veilig, makkelijk en op elk moment te kunnen reizen. De gedachten gaan dan algauw naar de NS-dienstverlening op het vlak van treinverkeer, maar de NS ziet zichzelf als een ‘brede dienstverlener’.

De organisatie is actief in het reizigersvervoer, maar ook in stationsontwikkeling en -exploitatie. Als de reiziger maar geholpen is: “Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3.” Met deze activiteiten behalen ze een jaarlijkse omzet van € 6,7 miljard (cijfers uit Jaarverslag 2019).

Meer dan 39.000 NS-medewerkers houden de organisatie op dagelijkse basis draaiende. Deze medewerkers zijn verdeeld over een aantal groepen binnen de NS Groep NV: NS Operatie, Commercie & Ontwikkeling, NS Stations, Abellio UK, Abellio Duitsland en stafdiensten als HR, Finance en IT.

 

Applicatie ontwikkeling voor Nationale Spoorwegen door applicatie ontwikkelaar Nxtapps

 

De samenwerking tussen de NS en Motiv-Nxtapps gaat al jaren terug. In 2014 heeft Motiv – samen met KPN en Conclusion – een grote aanbesteding gewonnen, waarbij werd bepaald dat deze drie partijen gezamenlijk IT-diensten zouden leveren aan de NS voor zeker vijf jaar. Motiv heeft de dienstverlening zelfs geconcentreerd in een dedicated Klantenteam. In deze case wordt specifiek het project beschreven dat de processen rondom de zogenaamde connectiviteitsplannen van de NS zou verbeteren.

 

UITDAGING

Wij hebben als Nxtapps vaker complexe uitdagingen in de vitale infrastructuur. In het netwerk van de NS worden continu veranderingen doorgevoerd. Dat kan ook niet anders, in een periode van snelle technologische veranderingen. Dergelijke veranderingen kunnen grote gevolgen hebben. Elke verandering moet dan ook grondig worden voorbereid.

Het Klantenteam van Motiv houdt zich hiermee bezig. In een zogenaamd connectiviteitsplan wordt de voorgestelde wijziging beschreven en toegelicht. Pas als de Change Advisory Board (CAB) akkoord geeft op zo’n connectiviteitsplan, mag de wijziging echt worden doorgevoerd.

Het voorbereiden en controleren van connectiviteitsplannen is een complex en tijdrovend proces. Ook details zijn van groot belang. En het ‘hergebruiken’ van plannen is nauwelijks mogelijk, vanwege de foutgevoeligheid.

De NS had behoefte aan het terugbrengen van de complexiteit van deze processen. Zodat er snel een foutloos connectiviteitsplan kon staan.

 

Applicatie ontwikkeling voor Nationale Spoorwegen door applicatie ontwikkelaar Nxtapps

 

OPLOSSING

De vraag van de NS aan Motiv-Nxtapps was: maak voor ons een applicatie die de gebruikers in staat stelt om op een efficiënte manier het aanvraag-, goedkeurings- en implementatieproces van connectiviteitsplannen te doorlopen. Neem hiermee een stuk complexiteit weg uit onze processen. Zorg er hierbij voor dat de netwerkconnectiviteit en de routepaden goed in kaart worden gebracht.

Gewenste verbeteringen in het proces van connectiviteitsplannen doorvoeren waren bijvoorbeeld:

  • Het kunnen vastleggen van de correlatie tussen twee verschillende plannen.
  • Het kunnen valideren van ‘rules’ (regels voor wat technisch en functioneel was toegestaan binnen het systeem).
  • Het kunnen vergelijken van ‘rules’ per versie van het plan.
  • Een betere, meer beknopte configuration management database (CMDB, waarin informatie over interne hardware en software wordt vastgelegd).

Motiv-Nxtapps heeft een applicatie gebouwd waarin dit allemaal mogelijk was, genaamd CPEN (een ‘Central Point of Entry’ voor Connectiviteitsplannen). Voor dit systeem is een database en webapplicatie gerealiseerd. Dat systeem wordt vooral gebruikt door de plannenmakers van het Klantenteam. De output van het systeem is een PDF met een complete planbeschrijving.

 

 

RESULTAAT

In de nieuwe CPEN-applicatie werd hergebruik van bestaande connectiviteit en ‘rules’ mogelijk – zonder fouten. Het opstellen van een nieuw plan ging hiermee direct een stuk vlotter. Daarnaast werd het eenvoudiger om een planwijziging door te voeren, omdat het systeem vergelijkingen kan uitvoeren ten opzichte van vorige versies van het plan.

Een versnelling in dit proces heeft een aantal (mooie) gevolgen. Want per jaar voert het Klantenteam nogal wat netwerkchanges door. Er gaan dus aardig wat connectiviteitsplannen doorheen. En die gaan nu een stuk sneller door het proces.

 


 

Kiona NijntjesKiona Nijntjes, manager van het Klantenteam vertelt:

“Connectiviteitswijzigingen kunnen vijf keer sneller worden uitgevoerd. Met minder tijdsbesteding per plan. Daarnaast zien we dat er minder fouten voorkomen. Hierdoor is het aantal netwerkverstoringen als gevolg van een aanpassing veel kleiner dan voordat de CPEN applicatie werd geïmplementeerd.”

 

 

 

 


 

Meer weten over deze case?NXTApps | Rohald Boer - Business Line Manager

Neem contact op met Rohald Boer
 06 53 11 62 96  |   rohald.boer@nxtapps.nl

Stel ons een vraag

Development

Frontend development
Backend development
Hosting
Security by Design

 

Design

UX design
Functional design
Responsive design

Tools

Microsoft .NET
Load and capacity testing

 

Collaboration

Prince2 Project management
Test integrations met Klantenteam / NS