App voor Stichting Vierdaagse

"Recordaantal gebruikers voor Vierdaagse app"
NXTApps heeft de Nijmeegse Vierdaagse App ontwikkeld, die tijdens dit landelijke evenement gebruikt werd door maar liefst 120.000 wandelaars en volgers.

Een mobiele app voor Stichting 4DAAGSE

De Nijmeegse Vierdaagse is nationaal een begrip. Een fantastisch evenement, dat elk jaar wordt georganiseerd door Stichting 4DAAGSE en een leger aan betrokken vrijwilligers. Mensen die hebben meegelopen, weten waarschijnlijk dat Stichting 4DAAGSE al een aantal jaar een mobiele app aanbiedt. Een app die de Stichting in staat stelt om snel en makkelijk te communiceren met de wandelaars en hun volgers. Bijvoorbeeld over de wachttijd bij blaarpunten, of gewijzigde eindtijden. Wandelaars konden via de app eenvoudig de route en points-of-interest vinden, en hun locatie delen met familie en vrienden.

 

 

Een flinke kluif

Het bouwen van zo’n app is een flinke kluif. Want het gaat om een bijzonder grote hoeveelheid gebruikers, die op hetzelfde moment én op dezelfde locatie tegelijkertijd willen starten met data versturen. Dat vraagt nogal wat capaciteit van de app zelf, maar ook van de achterliggende techniek en de lokale zendmasten. Eventuele problemen die op dag een van de Vierdaagse ontstaan, moeten direct worden opgelost. Het gaat om een live event, dus issues moeten razendsnel – binnen uren, niet dagen – worden opgepakt.

 

Live binnen vier maanden

In 2019 nam NXTApps deze uitdaging aan. In maart werd de opdracht gegeven, en in juli was de app live en te downloaden in de iOS App Store en in de Google Play Store. Jennifer Bus-Vos van Stichting 4DAAGSE is enorm te spreken over de manier waarop er is samengewerkt:

“NXTApps houdt zich aan deadlines, je wordt duidelijk meegenomen in alle stappen die genomen worden, bij de keuzes die gemaakt worden. Ik durfde zelf de planning los te laten want ik wist: de product owner bij NXTApps houdt zich aan zijn eigen planning. Voordat ik dacht, hoe zou het zijn als…., had Ik al een mailtje van Wout met precies dat onderwerp. Toen al dachten we bij de Stichting, doen al die andere partijen het dan zo slecht? Maar NXTApps doet het gewoon heel goed.”

Vier maanden is een vrij korte tijd om een app te ontwikkelen, maar het is gelukt. Het  spannendste moest echter nog komen. Wat zou er gebeuren na de lancering, als de eerste wandelaars van start gingen?

 

Record aantal gebruikers

Direct na de lancering was de Vierdaagse-app trending in de downloadlijsten. In totaal is hij meer dan 150.000 keer gedownload. Op die eerste wandeldag werd er in 6 uur tijd 31 miljoen keer in de app geklikt. Dat zijn gemiddeld 500 klikken per seconde. Gedurende deze dag waren er zelfs uitschieters naar 2.000 kliks per seconde.

 

 

Snel naar een fijne gebruikerservaring

Net als in de vorige jaren kreeg de app het vroeg op dag één even moeilijk. Het enorm grote gebruikersaantal zorgde bij sommige gebruikers voor vertraging. Als reactie bleef men klikken in de app, wat zorgde voor ‘filevorming’ in de technologie. De (extra) zendmasten in Nijmegen raakten overbelast. Dit zorgde ervoor dat een deel van de gebruikers verminderde beschikbaarheid en snelheid had. Gelukkig was het NXTApps-team ter plekke aanwezig om de oorzaken te achterhalen en oplossingen te regelen.

Vierdaagse interview

Vanuit Nijmegen hebben ze alles op alles gezet om de wandelaars weer een fijne gebruikerservaring te bezorgen. En daarin zijn ze geslaagd. In de loop van dezelfde dag was de vertraging verholpen. Gedurende de rest van de eerste dag, en op dag twee, drie en vier was de beschikbaarheid en snelheid van de app goed. Anders dan de vorige jaren hebben de wandelaars dus tijdens het overgrote deel van de Vierdaagse een goed werkende app gehad. Zoals Jennifer Bus-Vos van Stichting 4DAAGSE het formuleert:

“Ik was alleen maar heel blij dat NXTApps het wel voor elkaar kreeg dat het wel diezelfde dag was opgelost. Dat was vorige jaren niet gelukt.”

 

Niets dan lof voor het team

Voor het NXTApps-team was het bijzondere ervaring om zo’n groot evenement te mogen ondersteunen met een app. Vanuit de Stichting 4DAAGSE komt voor ons team niets dan lof. In een volgende versie van de app willen ze functionaliteit voor massamanagement toevoegen. Hiermee krijgt de organisatie inzicht in drukte op verschillende plekken, en kunnen er eventueel maatregelen gecommuniceerd worden. In de volgende versie willen we tevens het uitnodigen van volgers vereenvoudigen. Bus-Vos:

“Al meerdere jaren maken we gebruik van een applicatie. We hebben veel geleerd van eerdere apps en voor ons waren privacy en gebruiksvriendelijkheid belangrijke elementen voor deze nieuwe app. Wij zijn trots op het resultaat en we hebben gemerkt dat veel wandelaars er plezier aan beleefd hebben. Voor het team van NXTApps hebben we niets dan lof.”

Rohald Boer, business manager, vult aan:

“Wij spreken de taal van zowel grote als kleinere organisaties, zoals Stichting De 4DAAGSE. Dat maakt dat de samenwerking soepel verliep. We zijn erg tevreden met de introductie van de eerste versie. We kijken er dan ook naar uit om deze succesvolle app volgend jaar samen verder te ontwikkelen.”

 

 

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Wout Spierts

 06 46 09 13 60  |   wout.spierts@nxtapps.nl

Stel ons een vraag