App voor Stichting Vierdaagse
Een mobiele app voor Stichting DE 4DAAGSE
De Nijmeegse Vierdaagse is nationaal een begrip. Een fantastisch evenement, dat elk jaar wordt georganiseerd door Stichting DE 4DAAGSE en een leger aan betrokken vrijwilligers. Mensen die hebben meegelopen, weten waarschijnlijk dat Stichting DE 4DAAGSE al een aantal jaar een mobiele app aanbiedt. Een app die de Stichting in staat stelt om snel en makkelijk te communiceren met de wandelaars en hun volgers. Bijvoorbeeld over onverwacht naderend onweer, of gewijzigde eindtijden. Wandelaars konden via de app eenvoudig de route en points-of-interest vinden, en hun locatie delen met familie en vrienden.
Een flinke kluif
Het bouwen van zo’n app is een flinke kluif. Want het gaat om een bijzonder grote hoeveelheid gebruikers, die op hetzelfde moment én op dezelfde locatie tegelijkertijd willen starten met data versturen. Dat vraagt nogal wat capaciteit van de app zelf, maar ook van de achterliggende techniek en de lokale zendmasten. Eventuele problemen die op dag een van de Vierdaagse ontstaan, moeten direct worden opgelost. Het gaat om een live event, dus issues moeten razendsnel – binnen uren, niet dagen – worden opgepakt.
Live binnen vier maanden
In 2019 nam Nxtapps deze uitdaging aan. In maart werd de opdracht gegeven, en in juli was de app live en te downloaden in de iOS App Store en in de Google Play Store. Jennifer Bus-Vos van Stichting DE 4DAAGSE is enorm te spreken over de manier waarop er is samengewerkt:
“Nxtapps houdt zich aan deadlines. Die van ons en die van henzelf. Je wordt duidelijk meegenomen in alle stappen die genomen worden en de keuzes die gemaakt worden tijdens het proces. Ik durfde zelf de planning los te laten omdat ik wist: de product owner van Nxtapps houdt zich heel goed aan zijn eigen planning. Als ik bedacht: ik moet het met Wout nog even hebben over… dan had ik vaak al een mailtje met precies dát onderwerp. Het is niet dat andere partijen het slecht doen, maar Nxtapps doet het gewoon heel goed!”
Vier maanden is een vrij korte tijd om een app te ontwikkelen, maar het is gelukt. Het spannendste moest echter nog komen. Wat zou er gebeuren na de lancering, als de eerste wandelaars van start gingen?
Record aantal gebruikers
Direct na de lancering was de Vierdaagse-app trending in de downloadlijsten. In totaal is hij meer dan 150.000 keer gedownload. Op die eerste wandeldag werd er in 6 uur tijd 31 miljoen keer in de app geklikt. Dat zijn gemiddeld 500 klikken per seconde. Gedurende deze dag waren er zelfs uitschieters naar 2.000 kliks per seconde.
Snel naar een fijne gebruikerservaring
Net als in de vorige jaren kreeg de app het vroeg op dag één even moeilijk. Het enorm grote gebruikersaantal zorgde bij sommige gebruikers voor vertraging. Als reactie bleef men klikken in de app, wat zorgde voor ‘filevorming’ in de technologie. De (extra) zendmasten in Nijmegen raakten overbelast. Dit zorgde ervoor dat een deel van de gebruikers verminderde beschikbaarheid en snelheid had. Gelukkig was het Nxtapps-team ter plekke aanwezig om de oorzaken te achterhalen en oplossingen te regelen.
Vanuit Nijmegen hebben ze alles op alles gezet om de wandelaars weer een fijne gebruikerservaring te bezorgen. En daarin zijn ze geslaagd. In de loop van dezelfde dag was de vertraging verholpen. Gedurende de rest van de eerste dag, en op dag twee, drie en vier was de beschikbaarheid en snelheid van de app goed. Anders dan de vorige jaren hebben de wandelaars dus tijdens het overgrote deel van de Vierdaagse een goed werkende app gehad. Zoals Jennifer Bus-Vos van Stichting DE 4DAAGSE het formuleert:
“Ik was heel blij dat Nxtapps het voor elkaar kreeg om tijdens de eerste wandeldag alle problemen op te lossen. Dit is andere jaren niet gelukt.”
Niets dan lof voor het team
Voor het Nxtapps-team was het bijzondere ervaring om zo’n groot evenement te mogen ondersteunen met een app. Vanuit de Stichting DE 4DAAGSE komt voor ons team niets dan lof. In een volgende versie van de app willen ze functionaliteit voor massamanagement toevoegen. Hiermee krijgt de organisatie inzicht in drukte op verschillende plekken, en kunnen er eventueel maatregelen gecommuniceerd worden. In de volgende versie willen we tevens het uitnodigen van volgers vereenvoudigen. Bus-Vos:
“Al meerdere jaren maken we gebruik van een applicatie. We hebben veel geleerd van eerdere apps en voor ons waren privacy en gebruiksvriendelijkheid belangrijke elementen voor deze nieuwe app. Wij zijn trots op het resultaat en we hebben gemerkt dat veel wandelaars er plezier aan beleefd hebben. Voor het team van Nxtapps hebben we niets dan lof.”
Rohald Boer, business manager, vult aan:
“Wij spreken de taal van zowel grote als kleinere organisaties, zoals Stichting DE 4DAAGSE. Dat maakt dat de samenwerking soepel verliep. We zijn erg tevreden met de introductie van de eerste versie. We kijken er dan ook naar uit om deze succesvolle app volgend jaar samen verder te ontwikkelen.”